miercuri, 6 mai 2009

Sunetul ielelor

Ca tot omu', am si io neste obsesii... Nu, nu de "alea" vreau sa va zic, v-am mai zis ca sta raudemusca precum cerberul sa nu-i agat bec rosu de blog.

Una din ele e legata de un sunet. "Al ielelor", i-am zis. I-as zice io pe nume... daca as sti ce e!

Prima oara l-am auzit acum vreo cinci ani, parca. Intr-o primavara, stateam, ca si acum, noaptea, in bucatarie, vizitam agale niste site-uri... respecabile, si il aud asa, cu coada urechii. Nu puternic, dar persistent. Am crezut ca e o pasare de noapte (la propriu, adica aia cu pene, ca alealalte nu te bipuie, iti cer direct o tigara), nu i-am dat importanta. Dar dupa cateva ore m-a intrigat. Mai poate? Inca nu si-a chert vocea? Am ridicat din umeri si am lasat-o in pace.

In urmatoarea seara am auzit sunetul din nou. Apoi din nou, in fiecare seara. Dar i-am dat pace, nu ma obseda. Inca. Nici macar n-am bagat de seama de cand nu s-a mai auzit.

In urmatoarea primavara, cand a reaparut, a inceput sa ma intrige. Am ascultat mai atent. Deja incepuse sa ma intrige. Ce o fi provocand acest sunet ciudat. Intr-adevar, pare de pasare, dar e mult prea regulat, si nu se opreste nici o clipa toata noaptea.

De atunci il aud in fiecare an, de la inceputul primavara pana in mijlocul verii. Noaptea, cand se lasa linistea in cartier, se aude de pe undeva.

La un moment dat, intr-o noapte, mi-am luat hainele si am plecat la "vanatoare". Zadarnic. Se reflecta prea mult printre blocuri ca sa-l pot localiza. Dar e de auzit in aproape tot cartierul, cale de mai bine de un kilometru, cu aceeasi intensitate. N-am reusit nici sa ma apropiu, nici sa ma indepartez de el.

Ah, si nu e o creatie a creerului meu bolnav. I-am rugat si pe altii sa-l asculte, si il aud si ei. O pasare, au zis unii. O hinta care scartie, zic altii. Nu. Se aude pe o distanta prea mare...

Acu' deja ma obsedeaza. L-am inregistrat, am curatat zgomotele de fond si l-am amplificat. Asta este:


Dau premiu celui care ma scapa de obsesie!



13 comentarii:

Neamtu' spunea...

Hai sa-mi dau cu parerea. Dupa mine este un 'buhai de balta', asta in cazul in care exista vreo apa mai mult sau mai putin statatoare pe acolo, cu ceva stufaris. Bestiile astea sunt niste ganganii care cred ca au plamani de soprana, pentru ca, atunci cand fac sunetul asta se aude pe kilometri intregi. Desigur, e cam 'inalt' sunetul, dar, na, zic si eu...

Cosinus spunea...

Pana la raul din preajma e cam un kilometru in linie dreapta... Posibil sa fie, dar nu stiu daca asa suna un buhai de balta, habar n-am daca am auzit vreodata sau nu :)

Cosinus spunea...

LE: nu e. Buhaiul face asa: http://www.rspb.org.uk/wildlife/birdguide/name/b/bittern/index.asp :)

Alydor spunea...

e alta pasare...


Suma respectelor, Alydor

Unknown spunea...

o fi iala, n.o fii iala, da daca vrei sa faci cu nervii si sa auzi sunetul ieleleor, mergeti in parcare la Metro si stai acolo 5 minute. Dupa aia nu o sa mai fiti oameni normali. Cinta acolo un kakadu in difuzor de sa.l ia prastia nu alta...
Daca esplica cineva la mine ce rost are sunetul ala strident ca io nu m.am prins. In prima faza credeam ca urla o femela ca e violata...

Da, din misterele metro(politane)
Guguta

raudemusca spunea...

@Marius: kakadu ala l-am ginit şi io. Cre'că vrea să insufle atmosfera de vacanţă tropicală, o fi constatat careva mare om de marketing că să vînd mai bine mobilele alea de gradjină. Da' mai bine ţ-ar da o puşcă să dai după el.

JAK spunea...

o fii pasare, n-o fii pasare...cert este ca daca prind fiinta asta o f-t pana ii iau piuitul. Ne-a disperat de cateva nopti incoace. Stau in Drumul Taberei pe Nera. Daca a mai auzit-o cineve sa scrie aici. Pasarea scoate un sunet ca un sonar cu ecou (ca un fluierat pentru unii), la 2 secunde, fara intrerupere timp de cateva ore.

JAK spunea...

revin cu informatii noi!
pasarea se numeste Otus Scops (la romani se zice Ciuș). Este o bufnita. Gasesti detalii pe google. Eu am vazut-o personal aseara de zburand cateva ori prin copacii din fata blocului in care locuiesc. Macar m-am lamurit ca nu sunt extraterestrii:))

Baby_Boy spunea...

Esti tare JAK! :D ...stau pe Brasov la intersectia cu aleea Sandulesti. De 1 saptamana sau 2 tot o aud. Prima idee asta a fost...ca e bufnita. Iti multumesc pentru lamurire, noroc cu netul+google ...ca, desi si acum o ascult "fluierand", pot sa dorm linistit in noaptea asta. :D nu ma mai roade cine si-a uitat alarma deschisa. :))

Angerfist spunea...

Fantastic.. Acum a inceput sa piuie la mine. Zici ca-i nebuna, din 2 in 2 secunde, toata noaptea (Cred?), noapte de noapte piuie.

Anonim spunea...

https://www.youtube.com/watch?v=HNFpbzWrKWA e o bufnita

Unknown spunea...

minunat, bufnita si ecoul ei au reaparut in bucla...

Sorin C. spunea...

Salut,
Văd că e mai vechi thread-ul, dar acum a apărut o sărăcie de-asta și în Titan, e enervanta rău, fluieră toată noaptea...