luni, 26 octombrie 2009

De la sasi mostenire

(Nu, nu e vorba de Johannis!)

Despre sasi, aceasta minoritate disparuta, as putea vorbi multe, avand in vedere ca am trait in mijlocul lor atata vreme. Pot spune ca am fost crescut de ei, educat de ei, cizelat de ei. Si imi lipsesc...

In preajma marilor sarbatori religioase stateam ceva mai retras, raream vizitele, fiind, la urma urmei de alta religie si nationalitate. Dar tot se mai intampla sa nimeresc prin casele lor. Si asa aflam si eu ce bunatati stiu sa faca sasoaicele, ce prajituri... mmmm... mjam-mjam!

De Craciun si de Pasti primeam lichior de oua. Un paharut, acolo, sa nu ni se urce la cap, dar era asaaaa de bun! Dupa ani de zile, dupa ce sasii au disparut, m-am hotarat sa incerc sa fac si eu. Asa ca dupa ce am dat un mail (intr-un domeniu .de :) ) si am sapat intr-o carte de bucate (tiparita in 1907, in gotica!) scoasa dintr-un "Kredenz" m-am ales cu trei retete. Urmand sa ma hotarasc pe care din ele sa o folosesc. De-a lungul anilor le-am facut de cateva ori pe toate trei, ambalandu-le in sticle numerotate, am facut sondaj de opinie, am ales castigatorul, si... am uitat sa insemnez :)

Asa ca acum am luat-o de la capat, le-am facut din nou pe toate. Dar pun retetele aici, urmand ca de Craciun sa revin si sa editez acest post, anuntand castigatorul, pentru ca data viitoare sa nu mai am dubii.

Lichior de oua I

Se fierb 1 l de lapte cu 400g zahar si un baton de vanilie despicat. Se bat bine 3 galbenusuri de ou cu 250g zahar, si se amesteca cu laptele racit. Se strecoara apoi se adauga 300ml alcool si 3-4 linguri de rom.

Lichior de oua II

Se bat bine 4 galbenusuri de ou cu 300g zahar si 2 pachete de zahar vanilat. Se adauga, sub amestecare continua, 0,5 l lapte fierbinte. Dupa racire se adauga 250ml de rachiu.

Coniac de oua

Se bat bine 6 galbenusuri de ou cu 300g zahar. Se fierb 0,5 l lapte impreuna cu un baton de vanilie despicat. Laptele fierbinte se adauga cate o lingura, sub amestecare continua, peste galbenusuri. Se amesteca continuu pana la racirea completa. Se adauga 250ml alcool si 100ml coniac sau rom.

Alte considerente:
- conform Wikipedia, lichiorul de oua comercializat de Verpoorten (tatal si mama lui) poate fi pastrat un an de zile in sticla nedeschisa, o jumatate de an in sticla deschisa dar la rece, si foarte putin la caldura. Depozitarea neadecvata si / sau depasirea termenului de garantie poate duce la infectii cu Salmonella.
- in retetele sasilor nu este foarte clara concentratia de alcool care trebuie utilizata. Din termenul de "rachiu" din reteta II am dedus ca e vorba de alcool la 40%. Totusi, pe Wikipedia se spune ca e vorba de alcool 14-20%. Eu am folosit alcool pur (96%) dozat, dupa regula de trei simpla pentru a ajunge undeva la 30%
- in aceste conditii, cantitatile rezultate au fost acestea: reteta I: 1,3 l; reteta II: 0,8 l; reteta III: 0,7 l

Le urez sticlelor mele macerare placuta!

Later edit: Si castigatorul esteeeeeeee... reteta numarul treeeeei!


2 comentarii:

RomeoS spunea...

Cat timp dureaza macerarea?

Cosinus spunea...

Pana la Craciun :)

De fapt asa mi s-a spus, sa fie facut cam cu 1-2 luni inainte.